Anders dan bij eerdere jaren, wordt er sinds vorig jaar gewerkt met workshop kaarten. Bij het invullen van het registratieformulier krijg je de mogelijkheid om je voorkeur op te geven voor het volgen van de workshops. Op basis hiervan wordt een indeling gemaakt, welke je via de mail toegestuurd krijgt.
Aan het begin van het congresweekend ontvang je bij de inschrijfbalie de bijbehorende workshop kaarten. Met deze kaarten krijg je toegang tot de workshop waarvoor je ingedeeld bent. Zonder kaart krijg je geen toegang tot de workshop ruimte. Onderling ruilen is toegestaan.
Mocht je hier nog aanvullende vragen over hebben. Stuur dan een e-mail naar: deelnemerscongres@imsnederland.com met de vermelding ”Vragen over Workshop Kaarten”.
Nog niet alle workshops zijn bekend, maar degenen die bekend zijn, kun je hieronder vinden! Lees ze op je gemak door en kijk waar je interesse piekt. Eind september zal aan iedere deelnemer gevraagd worden om hun voorkeuren door te geven.
Heb je ook genoeg van al die saaie hoorcolleges? In deze workshop leer je wat flipping the classroom is en kun je oefenen met het herontwerpen van een werkgroep of college. Je krijgt tips hoe je hierover in gesprek kunt gaan met je docenten.
Hoe is de beleving van een kind met een ziekte? In deze workshop gaan we middels een Narrative Medicine aanpak duiken in het verhaal van de Kinderverhalenbank. Door te lezen, schrijven en bespreken, leven we ons op een dieper niveau in in het verhaal en ervaar je hoe ziekte aan de andere kant van de spreektafel ervaren wordt.
Lang niet iedere basisarts voelt zich thuis in het ziekenhuis, maar er zijn gelukkig genoeg mogelijkheden daarbuiten! Toch blijft het lastig om zicht te krijgen op die verschillende mogelijkheden, gezien deze gedurende het curriculum veelal onderbelicht worden. Artsen van morgen helpt jou om een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van jouw vervolgopleiding buiten de muren van het ziekenhuis!
Tijdens de interactieve workshop ontdek je welke mogelijkheden er buiten het ziekenhuis zijn en hoe je achterhaalt welke van die mogelijkheden het beste past bij jouw drijfveren, talenten en idealen.
Hierbij behandelen we ook het thema compassie.
Met aandacht voor werkgeluk, balans en persoonlijke ontwikkeling, reiken we je de juiste tools aan om regie te nemen over jouw toekomst als arts!
volgt
Wat doe je als je meldingen binnenkrijgt van een nieuwe mysterieuze ziekte en je gevraagd wordt om zitting te nemen in het OutbreakManagementTeam? Werk je samen met collega’s? Of blijf je toch liever bij je eigen expertise? Wat doe je als burgers, media en wetenschappers totaal verschillende belangen en meningen hebben? Hou jij je hoofd koel als je plotseling gebeld wordt door een paniekerige burger? Tijdens deze immersieve workshop ervaar je het allemaal zelf.
Dit jaar nieuw op het congres: een XL workshop. Dit betekent dat deze workshop langer duurt dan de andere workshops.
In deze workshop ontdek je wat jou echt vooruitbrengt. Samen delen we uitdagingen, verwachtingen en doelen voor het komende jaar, maken we nieuwe connecties en brengen we jouw persoonlijke kwaliteiten en wensen helder in beeld. Je ontdekt jouw persoonlijke basisoorzaken van succes, leert hoe je hierop voort kunt bouwen en ontmoet misschien wel mensen die jou hier verder mee kunnen helpen. Zo ga je naar huis met inspiratie, inzicht in jezelf én een sterker netwerk!
Dit jaar nieuw op het congres: een XL workshop. Dit betekent dat deze workshop langer duurt dan de andere workshops.
Dit jaar nieuw op het congres: een XL workshop. Dit betekent dat deze workshop langer duurt dan de andere workshops.
Veerkracht wordt vaak gezien als een individuele eigenschap, maar veerkracht wordt sterk beïnvloed door de omgeving: het team waarin in je werkt en de organisatiestructuren daaromheen. In deze workshop starten we met een casus waarin de teamveerkracht op de proef wordt gesteld: wanneer patiënten in een ziekenhuis agressief of verward zijn, moeten soms vrijheidsbeperkende maatregelen worden overwogen. Zelfs al de discussie daarover heeft grote impact op alle betrokken zorgprofessionals en natuurlijk ook op de (familie van) de patiënt. In de workshop exploreren we de perspectieven van alle betrokkenen. Vervolgens denken we na over de impact op individuele en teamveerkracht. Kan het bespreken van dit soort casussen teams veerkrachtiger maken?
Elke zes jaar worden opleidingen in het hoger onderwijs beoordeeld in het kader van accreditatie door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Deze visitatie wordt uitgevoerd door een onafhankelijk panel van deskundigen. Hoe kunnen studenten in dit proces een actieve rol spelen?
In deze workshop deelt het UMC Utrecht praktijkervaringen met studentmedezeggenschap tijdens de recente visitatie van de opleidingen geneeskunde. Je krijgt inzicht in hoe studenten zijn betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en opvolging van de visitatie, welke rol ze hebben gespeeld in het opstellen van het informatiedossier en in de gesprekken met het panel. We reflecteren op wat goed werkte en wat we in de toekomst beter kunnen doen, en bespreken hoe studentbetrokkenheid ook in de verdere opvolging na de visitatie een plek krijgt. Er is ruimte voor uitwisseling en praktische tips: hoe kun jij als student invloed uitoefenen op een komend visitatieproces binnen jouw eigen faculteit?
Sinds een paar jaar is de nieuwe keuzecursus “Gezondheid vanuit Wijkperspectief” een begrip in Utrecht. Deze cursus biedt geneeskundestudenten de kans om door middel van Community Engaged Learning (CEL) culturele competenties te ontwikkelen. De blokcoördinator en studenten delen graag ervaringen.
In deze workshop maak je kennis met het nieuwkomersprogramma van het UMC Utrecht voor statushouders: de Module Oriëntatie in de Nederlandse Gezondheidszorg. Als geneeskundestudent werk je vrijwel dagelijks in een interculturele setting, tijdens je studie én in het ziekenhuis. Dat is leerzaam, maar soms ook uitdagend. Voor nieuwkomers die in de Nederlandse zorg aan de slag gaan, is die uitdaging vaak nog groter: alles is nieuw. Vanuit het programma leren we met welke obstakels zij te maken krijgen en hoe wij hen kunnen ondersteunen bij een goede start. Daar profiteren we uiteindelijk allemaal van: divers samengestelde teams blijken creatiever, innovatiever en beter in probleemoplossend denken.
Milota is universitair hoofddocent Narrative Medicine bij het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde van het UMC Utrecht. Sinds 2017 integreert ze narrative medicine in de (para)medische opleidingen in Utrecht. Tijdens deze workshop neemt ze jullie mee in de wondere wereld van de narrative medicine: waarom is het essentieel dat toekomstige zorgprofessionals verhalen moeten kunnen ontleden? Ze doet dit door middel van een fonkelnieuwe tekentechniek.
Verschillende faculteiten staan momenteel aan de start van een curriculumherziening of zijn hier al een tijdje mee bezig. Mogelijk ben je hier als student bij betrokken, maar mogelijk ook (nog) niet. Hoe pakt jouw faculteit dit aan? Waarbij mogen studenten meedenken? En waar let je op bij de eerste evaluatie van een nieuw curriculum?
In deze workshop willen we het met jullie hebben over vormen van studenteninspraak tijdens de opstart van een nieuw curriculum, het aan de hand van een aantal stellingen samen hebben over positieve en negatieve beïnvloedende factoren en dit allemaal uitlichten aan de hand van voorbeelden uit Rotterdam, waar het nieuwe curriculum afgelopen collegejaar voor het eerste jaar heeft gedraaid. Lars en Róisín studeren beiden Geneeskunde aan het Erasmus MC en zijn als oud-Commissaris onderwijs betrokken geweest bij de vormgeving en implementatie van het nieuwe curriculum Erasmus arts 2030.
Utrecht Medics for Gaza zet zich in voor het draaiende houden van de gezondheidszorg in Gaza. Het is extreem bewonderenswaardig hoe onze zorgcollega’s onder bizarre omstandigheden de zorgtaken blijven uitvoeren op het best van diens kunnen. Deze workshop neemt jullie hierin mee.
“I am my own muse, I am the subject I know best, the subject I want to know better” – Frida Kahlo.
Wat er gebeurt bij de ander, roept een reactie op bij jezelf, dus hoe beter je jezelf kent, hoe meer compassie je kunt tonen voor de ander. En zoals Frida al zegt, wat is er nou leuker dan aan jezelf werken en jezelf beter te leren kennen. Wat voor arts ben jij? Welke kwaliteiten breng jij mee? En hoe zorg je dat je een professionele identiteit opbouwt, die hier binnen past? Met deze vragen gaan we aan de slag in deze workshop.
In het UMC Utrecht hangt en staat allerlei kunst, net als dat waarschijnlijk het geval is in vele andere ziekenhuizen. Maar weet jij hoe de ziekenhuizen aan deze kunst komen en wie het uitkiest? En heb je wel eens langer stilgestaan bij een stuk en je afgevraagd wat mogelijke interpretaties ervan zijn? Enkele studenten nemen je mee op een route door het UMC waardoor je met andere ogen om je heen zult gaan kijken.
Een verhaal kan je vertellen door middel van spreken of schrijven. Hierbij is het aan de ontvanger om beelden bij dit verhaal te maken. Iets wat voor iedereen anders kan zijn. Maar wat als we het omdraaien? Kan je een verhaal vertellen met alleen beeld? En hoe komt het hiermee over? In deze workshop ga je zelf aan de slag om dit uit te proberen.
In Utrecht is er sinds kort een initiatief genaamd Medische Dubbeltalenten, waarbij medische studenten die zelf in verband met chronische ziekten al langere tijd ervaring hebben in de zorg vanaf de andere kant van de tafel. Zij delen hun ervaringen en unieke blik op het gaan vervullen van de rol van zorgverlener met hun medestudenten en dragen bij aan het verbeteren van het onderwijs.
Altijd al willen weten hoe de landelijke onderwijsinspraak werkt? De O&O-adviseurs Saskia en Sywert nemen jullie daarin mee en vertellen over vraagstukken op nationaal niveau.
Tanja Aalders is basisarts en heeft gewerkt in het WKZ. Zij deelt graag haar ervaring met de inzet van de tolkentelefoon en vooral wat het betekent als je het niét gebruikt en de waarde van het toegeven van fouten in de gezondheidszorg.
De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk, de vaccinatiegraad daalt en het vertrouwen in instituties brokkelt af. Dit zijn grote maatschappelijke
Over EWUU: De alliantie EWUU (bestaande uit Technische Universiteit
volgt
Het is soms lastig om beslissingen te maken die pijn doen voor sommige doelgroepen. In de medezeggenschap kan je hier ook mee te maken krijgen. Vice-decaan en voormalig corona OMT-lid Marc Bonten deelt graag zijn ervaringen en beantwoordt vragen over hoe het is om bestuurder te zijn, om tegenover lastige vraagstukken te staan waar niet alle partijen tevreden kunnen worden gesteld.